Lissabon, Portugal 2021

Maandag 27 sept zijn we vanaf vliegveld Rotterdam vertrokken naar Lissabon.
Daar werden we door een Uber die geregeld was door de eigenaar van het gehuurde appartement opgehaald. Het appartement in de wijk Alfama waar we vlakbij de rivier de Taag zaten en vanaf het terras ook een mooi zicht hadden op het Panteao Nacional waarin veel Portugese grootheden liggen begraven in een praalgraf.

Deze afbeelding heeft een leeg alt-atribuut; de bestandsnaam is pantheon-4.jpg

Na eerst 90 treden te hebben beklommen kwamen we in ons appartement, het viel ons in de smaak omdat door een verbouwing oude muren achter het pleisterwerk te voorschijn zijn gekomen,

eten, er zijn tal van kleine terrassen in de wijk aanwezig, het deed ons denken aan de wijk Trastevere in Rome. En  s’avonds weer 90 treden omhoog om nog even te genieten van het uitzicht op het terras. We hadden ook al een buurtsuper gevonden op 100 meter afstand.

De volgende morgen daar broodjes gehaald a la het recept van de Lidl, en weer 90 treden om samen met het houten plafond maakten er iets moois van. ‘s Avonds zijn nog om heerlijk op het terras te ontbijten bij een opkomende zon.
We zijn lopend de stad ingegaan wat prima ging en hebben als 1e een Lisboa kaart aangeschaft voor een duur van 72 uur tegen een kostprijs van 42 euro p.p.

Hierna zijn we met een los kaartje op tram 25 gestapt om naar de Basilica de Estrela te gaan, waar we ook nog even door het tegen overgelegen park hebben gelopen.

Onderweg zagen we richting Baixa de Elevador da Bica, de meest fotogenieke tramlift van Lissabon tegen. Hierna zijn we op zoek gegaan naar het Kaffeehaus waar men de Duitse keuken hanteerde. daar hebben we lekker gegeten voor een schappelijke prijs, hierna weer lopend door de winkelpromenade Rue de Augusta

welke in de wijk Baixa-Chiado ligt. Via het mooie plein Praca do Comercio

langs de rivier de Taag richting de wijk Alfama waar ons appartement staat. De volgende morgen weer 90 traptreden naar beneden en omhoog na het ontbijt weer de stad ingegaan en zijn we op de bus gestapt richting Castelo de Sao Jorge.

Dit is lopend bijna niet te doen zo stijl gaat het omhoog. Hierna zijn we lopend afgedaald. Eerst tot een heel leuk parkje met een schitterend uitzicht op de Taag

en een paar muurschilderingen van blauwe tegeltjes over de verovering op de Moren.

We kwamen ook de oudste boom van Lissabon tegen,150 jaar vlakbij de Kathedraal SE

en hebben deze ook van binnen bezocht. Hierna zijn we verder afgedaald richting het Panteao Nacional

We waren onder de indruk vanaf een terras had men ook hier een mooi uitzichtpunt.

Verder gelopen naar Mosteiro de Sao Vicente de Fora wat vlakbij was, hier liggen de vorsten van het Portugese koningshuis begraven. Onderweg hebben we 1 van de vele terrasje aangedaan die men tegenkomt in de wijk Alfama waar al deze bezienswaardigheden liggen. Hierna hebben we de Lisboa kaart geactiveerd zodat we deze ook nog konden gebruiken in onze laatste uren van het verblijf in Lissabon. Met de metro naar Baixa gegaan, waar we in de Rue de Augusto een eettentje hebben bezocht. Vanwege het heerlijke weer (26 graden) weer lopend naar het appartement gegaan.

Donderdag vroeg zijn we met de metro naar Station Rossio gegaan, dat is een mooi 19e -eeuws gebouw met Moorse bogen als ingang.

Met de trein naar Sintra gereden om 2 hotspots te bezoeken, het Castelló dos Mouros uit de 8e eeuw en Palacio da Pena de zomerresidentie van het Portugese koningshuis.

Met bus 434 zijn we bergopwaarts naar Pargue da Pena gereden, lopend is dit niet te doen.

Bij de ingang van Palacio da Pena een kaartje gekocht en een klein stukje bergopwaarts gelopen naar het Palacio, deze was prachtig met een uitbundige mix van gekleurde buitenmuren.

Na de voorgeschreven route in het paleis te hebben gedaan zijn we 10 minuten teruggelopen in de afdaling naar het begin punt van het bezoek aan het Moorse kasteel.

Bij de ingang via een automaat een kaartje gekocht en weer een klim afgelegd naar het beginpunt van dit kasteel Castello dos Mouros

Vanaf de muren van dit complex heb je een schitterend uitzicht over de Serra de Sintra en de Atlantische oceaan in de verte.

Hierna weer afgedaald naar de ingang ,en via de bus weer teruggereden naar Sintra.  Daar hebben we de bus genomen naar Cascais, echter de bus reed niet verder dan Cabo da Rocca, een vuurtoren op het meest westelijke puntje van het Europese vasteland.

Met een andere bus wel naar Cascais gereden, daar weer een taxi genomen om ons naar Roca de Inferno te brengen, wat is een prachtig stukje rotsachtige kustlijn net buiten het dorp.

(openbaar vervoer is voortreffelijk en goedkoop) naar het centrum van Cascais gereden, daar nog even rond gelopen en de trein naar Lissabon gepakt.

Via de kustlijn kwamen we aan in station Caisdo Sodre en zijn we weer via de metro naar ons verblijf in Alfama gereden.

Vrijdag zijn we op de bus gestapt die ons naar het Klooster Mosteiro dos Jeronimos bracht

Dit is een prachtig oud gebouw wat de rijkdom van de ontdekkingsreizen goed doet weerspiegelen. Hierna hebben we ook nog even het Museum da Marina bezocht met daarin prachtige landkaarten en replica’s van de Portugese schepen uit hun 2 gouden eeuwen.

Hierna zijn we naar de toren van Belem gelopen, een prachtig bouwwerk. Het was helaas gesloten vanwege werkzaamheden

Langs de Taag zijn we via Padroa do Descobrimentos Hendrik de zeevaarder

en onder de Ponte 25 de Abril doorgelopen, dit is een kopie van de Golden Gate brug bij San Francisco. Hierna zijn we op de bus gestapt die ons weer terug bracht in Alfama.

Zaterdag zijn we nog even ’s morgens met de metro naar de wijk Restauradores gereden om hier nog even doorheen te wandelen richting het prachtige Rossi plein met de vele terrassen en waar ook aan de korte zijde Confeitaria Nacional zit gehuisvest sinds 1829.

Daar hebben we als afsluiting een heerlijk gebakje gegeten en zijn we wandelend terug gegaan naar het appartement. Het trap lopen gaat ons goed af, de eerste 2 dagen was het vermoeiend maar vanaf dag 3 ging het stukken beter.  De koffers gepakt en met het laatste geldige uurtje van de Lisboa kaart zijn we met de metro naar het vliegveld gereden. Daar hebben we nog een paar uur gewacht alvorens terug te vliegen naar Rotterdam. Daar arriveerden we weer in een nat Nederland met 14 graden verschil.